Az új európai drónszabályozás részletei
Részletek az új európai drónszabályozásról és a DJI termékek megfeleléséről
Az új EU drónszabályok DJI Enterprise ügyfelekre gyakorolt hatásának részletei, és hogy mit is jelent ez valójában üzleti tevékenységük szempontjából.
2020. december 31-ével hatályba lép az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) által kialakított európai drónszabályozás, utat mutatva egy harmonizációs korszak felé a 27 EU tagállam, valamint Izland, Norvégia, Liechtenstein és az Egyesült Királyság tekintetében.
Még ha egyrészről ez a lépés példa nélküli mérföldkövet jelent „a dróntechnológiával kapcsolatos társadalmi aggodalmak megválaszolásával” kapcsolatban – amint azt az EASA sajtóközleményeiben kifejti – felmerülhetnek azonban a DJI termékeit használó egyéni üzemeltetőket és társaságokat érintő lehetséges zavarokkal kapcsolatos kérdések is.
Gyakorlati szinten a DJI a legutóbb egy webes oktatáson foglalkozott egy harmonizált szabályozás ügyfelekre gyakorolt hatásaival, továbbá az EASA közzétett egy részletes GYIK-et a Nyílt és a Speciális kategóriával kapcsolatban, valamint egy szabályozói keretrendszer-ütemtervet.
Azonban maradhat még bizonytalanság, ha a DJI drónok megfelelőségének aktuális állapotáról és a meglevő keretrendszerrel szemben egy szabványos megoldás egyértelmű előnyeiről van szó – ezekkel a témákkal szeretnénk foglalkozni ebben a cikkben.
A DJI termékek megfelelése az új európai drónszabályozásnak
A változásra adott egyik legtermészetesebb válasz a félelem. Érthető lenne, ha a DJI nagyvállalati ügyfelek, különösen az olyan kritikus szektorokon belül, mint a közbiztonság, energiaipar és építészet/építőipar, aggódnának amiatt, hogy az akadálytalan üzemelés érdekében időben megfeleljenek az új követelményeknek.
Az elmúlt pár évben, ahogy a dróntechnológia a DJI vezetésével a meglevő szabályozásokat jócskán megelőzve tovább fejlődött, európai szabályozói csapatunk szorosan együttműködött az európai döntéshozókkal a dróntechnológia növekvő előnyeit és biztonságát bemutató, folyamatos tájékoztatási, értesítési és oktatási folyamat során.
„A DJI számára Európában mindig is elsődleges fontosságú volt megtalálni az egyensúlyt a dróntechnológiával kapcsolatban a biztonságos használat szabályozásának harmonizációs szükségessége, és annak lehetővé tétele között, hogy ügyfeleink szabadon élvezhessék a növekvő potenciáljából fakadó előnyöket,” mondja Christian Struwe, Közpolitikai igazgató, EMEA.
A DJI, mint piacvezető, és az EASA közti kooperatív hozzáállás közvetlen eredménye az, hogy ma DJI drónokat használó üzemeltetők 2021 januárjától továbbra is repülhetnek, mivel a termékek már most megfelelnek az új európai drónszabályozásnak.
Hasonlóképpen, ezen európai döntéshozókkal folytatott folyamatos párbeszédből kifolyólag a DJI egy dedikált K+F csapat segítségével elkötelezte magát, hogy foglalkozzon minden, az új szabályok bevezetéséből fakadó bizonytalansággal és ügyfélkérdéssel.
Speciális Műveletek Kockázatelemzése (SORA) folyamatának ésszerűsítése
Nem ok nélküli, hogy minden nagyvállalati drónüzemeltető aggódik amiatt a lehetőség miatt, hogy alkalmazkodnia kell az új engedélyezési folyamathoz kritikus műveletek esetén, ilyen lehet például Svédország esete, ahol a szabályozás kevésbé szigorú, mint máshol. Azonban ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy az új folyamat nagyobb komplexitást jelent; csak annyit, hogy észszerűsítésre kerül.
Valójában egy hivatalos, harmonizált folyamat hiányában számunkra, a DJI-nál nehezebb volt hivatalos harmonizált megoldásokat nyújtani az ügyfélmegkeresésekre. A SORA folyamatok közös alapra hozása egy régen várt eredmény, mely végre lehetővé teszi a repülési engedélyek és műveleti jóváhagyások megszerzésére irányuló nem homogén folyamatok észszerűsítését hasonló forgatókönyvek esetén, különböző országokban.
Repülés CE osztályazonosító címke nélküli DJI drónokkal
A tisztánlátás erőt ad. A CE jelölések, melyeknek a DJI termékek már ma megfelelnek, és az újonnan megkövetelt CE osztályazonosító címkék, melyek arra az osztályra hivatkoznak, melyben a drónnal Nyílt kategóriában repülni lehet, általános összetévesztése gátolhatja a nagyvállalati ügyfelek szokásos üzemeltetésének folytatásán 2021-ben.
A 2019/947 EU rendelet 22. cikkére hivatkozással az EASA kimondottan foglalkozott ezzel a sajátságos problémával, ahol is világosan megtalálható, hogy létezik egy átmeneti időszak a CE osztályazonosító címkék nélküli drónnal folytatott további repülésekre a Nyílt korlátozott kategóriában.
Továbbá a DJI termékek kipipálnak minden megfelelőségi feltételt, beleértve a vonatkozó és alkalmazandó EU CE irányelveket, azaz esetükben nincs szükség extenzív beavatkozásokra, mint például a termékmódosítások.
A drónszabályok harmonizációjának kézzel fogható előnyei a DJI ügyfelek számára
A kihívás mögött mindig felfedezhető egy lehetőség, és ebben az esetben egy szabványos EU drónszabályozás új lehetőségeket nyit meg a kontinensen átszelő terjeszkedési terveket fontolgató ügyfelek számára.
Az üzleti vállalkozások számára ez nem csak azt jelenti, hogy a DJI drónok 2021. januárjával alkalmasak a repülésre, hanem ami sokkal fontosabb, helyi műveleteiket hasonló forgatókönyvek esetén zökkenőmentesen kiterjeszthetik más országokra is, anélkül, hogy szükség lenne új regisztrációs eljárások, oktatás és többszörös engedélyezés lefolytatására.
Ez különösen igaz, ha a látótávolságon kívüli (BVLOS) rutinrepülések szabvánnyá válnak azokban a hagyományos forgatókönyvekben, ahol korábban ezek csak kivételek voltak. Sőt, mivel a hobbisták és az üzleti üzemeltetők közti különbség az új szabályokon belül eltűnik – ezáltal egyre több üzleti művelet, mint például a szélturbinák ellenőrzése, elvégezhetővé válik engedély nélkül a Nyílt kategóriában.
Egy harmonizált drónszabályozás bevezetése Európában egy nagy jelentőségű esemény a teljes iparág számára.
GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK:
Miről is szól a CE jelölés?
A közelgő EU szabályozás megköveteli, hogy a drónok a meglevő CE jelölési követelményeken túl egy eltérő kötelező biztonsági követelményeken alapuló, új CE osztályazonosító jelölést szerezzenek. A DJI aktív részvételével kialakítás alatt vannak az új szabályozásnak megfelelő új európai szabványok, de még nem kerültek véglegesítésre.
Az új EU szabályozás három kategóriát különböztet meg: alacsony kockázatú (NYÍLT KATEGÓRIA), megnövelt kockázatú (SPECIÁLIS KATEGÓRIA) és magas kockázatú (ENGEDÉLYKÖTELES KATEGÓRIA). A DJI felhasználói termékek elsődlegesen a NYÍLT KATEGÓRIÁBAN (alacsony kockázatú repülések) használatosak, melyben a vonatkozó C0-C4 osztályok egyikének CE osztályazonosító jelölése kötelező.
Mindegyik, CE osztálycímke nélküli termék az új EU szabályozással összhangban tovább használható a korlátozott nyílt kategóriában. Ezzel a sajátságos problémával kimondottan foglalkozott az EASA, mely esetben egyértelmű, hogy létezik egy átmeneti időszak a CE osztályazonosító címke nélküli drónokkal való repülésre az ún. „korlátozott” Nyílt kategóriában (https://www.easa.europa.eu/faq/116508). Arra bátorítjuk a felhasználókat, hogy vizsgálják meg, mely kategóriába tartozik a drónjuk és a tervezett repülés, és tartsák be a hozzá tartozó szabályokat és szabályozásokat.
Mikor lépnek hatályba az új CE jelölés szabályai?
2020. december 31-én.
Mi történik 2020. december 31. után, ha nem rendelkezel CE osztályazonosító címkével?
Bármely CE jelölés nélküli termék tovább használható a NYÍLT KATEGÓRIÁBAN 2020. december 31. után, azonban bizonyos üzemeltetői korlátozásokkal (a részletekkel kapcsolatban ld. a lenti táblázatot). Az átmeneti időszak után is használhatók a NYÍLT KATEGÓRIÁBAN (2022 után, de csak a legtöbb korlátozással rendelkező A3 kategóriában).
Az EASA GYIK-ben: https://www.easa.europa.eu/faq/116508 további információk találhatók azzal kapcsolatban, hogyan képesek CE osztályazonosító címke nélküli drónok tovább repülni a Nyílt korlátozott kategóriában.
Hogyan fogja a DJI alkalmazni ezt az új szabályozói keretrendszert meglevő és új termékeire?
Ezek a szabványok még nincsenek készen, de kialakításuk a DJI aktív részvételével történik. Amint ezek a szabványok elkészülnek, azon leszünk, hogy megfelelő módon biztosítsuk a vonatkozó termékek megfelelőségét.
Honnan fogja a DJI tudni, hogy a termékei megfelelnek-e az új szabályozói keretrendszernek?
Ez előzetes vizsgálatokkal kapcsolatban, hogy mit kell tenni a részünkről, a TÜV Rheinland-dal dolgozunk együtt, mely egy műszaki vizsgálati szövetség, terméktanúsítási szolgáltatásokat nyújtva különböző ipari alkalmazásokhoz.
A végleges CE jelöléshez még nem lettek megerősítve ún. „bejelentett szervezetként”, és még döntenünk kell róla, mely bejelentett szervezetet használjuk.
Megkaphatják az aktuális drónok visszamenőleg a CE osztályazonosító címkéket?
Bár a piacon található aktuális drónokat nem lehet egyszerűen visszamenőlegesen jelöléssel ellátni, lefolytatható velük kapcsolatban egy eljárás, mely megvizsgálja, hogy megfelelnek-e az új követelményeknek, és jogilag egy „új” termékké alakítja át őket. Vizsgáljuk ennek a lehetőségét a meglevő termékekre. Minden DJI drón bizonyos korlátozásokkal használható a „korlátozott” Nyílt kategóriában 2020. december 31-ig, és azon túl is.
Az EASA GYIK-ben: https://www.easa.europa.eu/faq/116508 további információk találhatók azzal kapcsolatban, hogyan képesek CE osztályazonosító címke nélküli drónok tovább repülni a Nyílt korlátozott kategóriában.
A DJI jelenleg együttműködik az iparági testületekkel, szabályozókkal és hatóságokkal, hogy segítse a CE jelölés alapját képező új európai szabványok és ezen a szabályozáshoz kapcsolódó megfelelőségi eljárás kialakítását.
Honnan tudom, hogy a drónom visszamenőlegesen megkaphatja a CE osztályazonosító címkét?
Amint a szabályozó hatóságok megerősítették a szabványokat, és a bejelentett szervezetek rendelkezésre állnak, közzéteszünk a weboldalunkon egy listát, mely megmutatja, mely termékekre fog vonatkozni a visszamenőleges CE osztályazonosító címkézés.
Hogyan kaphatok visszamenőlegesen CE címkét a drónom számára?
A megerősített termékek kapcsán ehhez egy hardver és/vagy firmware frissítésre (még eldöntendő!) lesz szükség, melyet a DJI-nak vagy egyes hivatalos kereskedőknek kell majd elvégezniük. Az ügyfelek elvégezhetik ezt a frissítést maguk is, de a gyártónak létre kell hoznia egy ellenőrzött folyamatot egy bejelentett szervezet általi vizsgálattal együtt (még eldöntendő!).
Használhatom továbbra is a drónomat, ha nem kaphat visszamenőlegesen egy CE osztályazonosító címkét?
Van egy tervezett átmeneti időszak. Bármely CE osztályazonosító címke nélküli termék továbbra is használható 2022. december 31-ig, de bizonyos üzemeltetői korlátozásokkal (a részleteket ld. a lenti táblázatban). Tovább használhatók az átmeneti időszak után is (2022 után, de csak a legtöbb korlátozással rendelkező A3 kategóriában).
Az EASA GYIK-ben: https://www.easa.europa.eu/faq/116508 további információk találhatók azzal kapcsolatban, hogyan képesek CE osztályazonosító címke nélküli drónok tovább repülni a Nyílt korlátozott kategóriában.
Rendelkeznie kell a drónomnak egy CE osztályazonosító címkével kereskedelmi tevékenység végzéséhez?
Az új EU szabályozás nem különbözteti meg a privát és kereskedelmi drónhasználatot a nyílt kategóriában. A CE osztályazonosító címkék nélküli drónok tovább használhatók kereskedelmi tevékenység végzésére 2022. december 31-ig, de bizonyos üzemeltetői korlátozásokkal (a részleteket ld. a lenti táblázatban). Tovább használhatók az átmeneti időszak után is (2022 után, de csak a legtöbb korlátozással rendelkező A3 kategóriában).
Az EASA GYIK-ben: https://www.easa.europa.eu/faq/116508 további információk találhatók azzal kapcsolatban, hogyan képesek CE osztályazonosító címke nélküli drónok tovább repülni a Nyílt korlátozott kategóriában.
Honnan tudom, hogy a raktárkészletemen levő drónok megkaphatják majd visszamenőlegesen a CE osztályazonosító címkét?
Amint a szabályozó hatóságok megerősítették a szabványokat, és a bejelentett szervezetek rendelkezésre állnak, közzéteszünk a weboldalunkon egy listát, mely megmutatja, mely termékekre fog vonatkozni a visszamenőleges CE osztályazonosító címkézés.
Hogyan kapok visszamenőlegesen egy CE osztályazonosító címkét a raktárkészletemen levő drónokra?
A megerősített termékek kapcsán ehhez egy hardver és/vagy firmware frissítésre (még eldöntendő!) lesz szükség, melyet a DJI-nak vagy egyes hivatalos kereskedőknek kell majd elvégezniük. Az ügyfelek elvégezhetik ezt a frissítést maguk is, de a gyártónak létre kell hoznia egy ellenőrzött folyamatot egy bejelentett szervezet általi vizsgálattal együtt (még eldöntendő!). Időben tájékoztatni fogunk téged arról, hogyan fog ez a folyamat működni a gyakorlatban.
Nem fogok tudni értékesíteni egyetlen olyan, raktárkészletemen levő drónt sem, mely nem rendelkezik CE osztályazonosító címkékkel?
A piacon található minden DJI drón már most megfelel a meglevő EU CE jelölési irányelveknek, ezért általánosságban az új EU szabályozás alapján eladhatók az EU piacon 2022. december 31. után is. A felhasználói drónok esetén, melyekre vonatkoznak az új osztályazonosító címkék, van egy tervezett átmeneti időszak. A CE osztályazonosító címke nélküli DJI felhasználói drónok továbbra is értékesíthetők az EU piac felhasználói piacán 2022. december 31-ig, de bizonyos üzemeltetői korlátozásokkal (a részleteket ld. a lenti táblázatban). Azonban ezek nem jelentősek, és nem kell, hogy megakadályozza az ügyfeleket ezen termékek megvásárlásában.
Az EASA GYIK-ben: https://www.easa.europa.eu/faq/116508 további információk találhatók azzal kapcsolatban, hogyan képesek CE osztályazonosító címke nélküli drónok tovább repülni a Nyílt korlátozott kategóriában.