Megérkeztek a drónok uniós szabályai

2019 július 1-ével lép életbe az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökségének (EASA) a drónok használatára vonatkozó, közös, Uniós rendelete.

Az ügynökség az Európai Unió összes tagállamában alkalmazott, egységesített szabályokkal szeretné megvédeni az Uniós polgárok magánéletét és biztonságát, miközben lehetővé tennék a drónok szabad mozgását és egyenlő versenyfeltételeket biztosítanának az iparág számára a tagállamokban.

„Európa lesz az első régió a világon, amely átfogó szabályokkal rendelkezik majd a drónok biztos, biztonságos és fenntartható működésének érdekében, legyen szó kereskedelmi vagy szabadidős célú tevékenységekről. A közös szabályok fellendítik a beruházásokat, az innovációt és a növekedést ebben az igazán ígéretes ágazatban” – mondta Patrick Ky, az EASA ügyvezető igazgatója.

Az új szabályok magukban foglalják a drónok műszaki és működési követelményeit: egyrészt meghatározzák azokat a képességeket, amelyekkel a drónoknak rendelkezniük kell a biztonságos repüléshez. Például minden új drón egyedileg azonosítható kell majd legyen. Ez lehetővé teszi a hatóságok számára, hogy szükség esetén nyomon követhessenek egy adott járművet. Az ügynökség ezzel reméli, hogy elejét tudja venni a 2018-as Gatwick és Heathrow repülőtereken történtekhez hasonló incidensek megismétlődésének.

Másrészt a szabályok minden egyes típust felölelnek: azon típusoktól kezdve, melyek nem igényelnek előzetes engedélyezést egészen azokig, amelyek már a gépektől és operátoraiktól egyaránt megkövetelik a tanúsítványokat, amelyet csak egybizonyos képzettségi szint felett lehet megszerezni.

A páneurópai keretrendszer kockázatalapú és arányos megközelítés szerint három kategóriát határoz meg a működtetés terén, amelyekre mind, egyedi szabályok vonatkoznak: a nyitott, a 25 kg-ig terjedő, kis kockázatú járművek; a különleges, ahol a drónok repülése engedélyhez kötött marad, valamint a tanúsítvány köteles, a legmagasabb kockázati kategória, ahova a csomagkézbesítő vagy utasszállító, valamint a nagy tömegek felett repülő drónok és operátoraik tartoznak majd.

A közös szabályozás hatályba lépésével felváltja az egyes EU-tagállamok jelenleg érvényben levő, nemzeti jogszabályait. Ugyanakkor a tagállamok a továbbiakban is meghatározhatnak területükön belül úgynevezett no-fly zónákat – érzékeny kormányzati és ipari létesítmények, nagy csoportban összegyűlt emberek környezetében -, valamint bizonyos feltételek teljesülése mellett az EU-s szabályozásban foglaltakon túl is korlátozhatják a repüléseket környezetvédelmi és közbiztonsági okokból, vagy az Uniós joggal összhangban, a személyes adatok védelme érdekében.

Az egységes szabályozás ugyanakkor azt is jelenti, hogy Európa határain belül a drónokat operátoraik anélkül tudják privát, vagy kereskedelmi céllal üzemeltetni, hogy közben a szabályozásbeli különbségek miatt kellene aggódniuk.

„Miután a drón üzemeltetők megkapták engedélyüket a lakhelyük vagy kereskedelmi tevékenységük szerint illetékes regisztrációs államtól, szabadon mozoghatnak az Európai Unióban. Ez azt jelenti, hogy az EU-n belüli utazás során, vagy az európai drónokkal kapcsolatos üzleti tevékenység kialakításakor zökkenőmentesen működtethetik pilóta nélküli légi járműveiket” – írja az EASA egy blogbejegyzésben.

Bár a rendelet a június 11-ei bejelentést követően 20 nappal lép hatályba, jogi alkalmazására csak egy év múlva kerül sor, mellyel az EASA reményei szerint elég időt biztosít a tagállamok, valamint a szolgáltatók számára a felkészülésre és teljes átállásra.

Az Euóriópai Bizottság felhatalmazáson alapuló 2019/945-ös rendeletet itt, míg a 2019/947-es végrehajtási rendeletet itt találod.