Napjainkban egyre nagyobb teret hódít az online vásárlás, rengeteg különböző kereskedőtől van lehetőségünk DJI termékeket beszerezni. A webshopok kavalkádjában ugyanakkor nagyon gyorsan elveszhet az ember, és még inkább zavar alakulhat ki a fejekben a különböző online boltok által feltűntetett garanciális idő témakörében. Ebben a cikkünkben ezt igyekszünk alaposabban körbejárni és kihangsúlyozni miért érdemesebb hivatalos forrásból DJI terméket vásárolni, mikor jár a 2 év garancia.
Első körben tisztáznunk kell a különbséget a szavatosság, a jótállás, és a garancia között.
Jótállás: Kötelező jótállást kell biztosítani sok tartós fogyasztási cikkre, ezeket a 151/2003 kormányrendelet nevesíti. Rengeteg termék tartozik ide, és általánosan érvényes az, hogy csak bruttó 10.000,- Ft vételár felett kötelező a jótállás, aminek tartama ezekben az esetekben 1 év.
Az 1 év jótállást tehát esetünkben a DJI, mint gyártó adja.
Szavatosság: Minden egyéb termékre, amelyek nem tartoznak a fenti körbe, a Polgári Törvénykönyv általános szabályai vonatkoznak, és ezekben az esetekben már szavatosságról beszélünk, aminek időtartama 2 év, és értékhatárok nélkül vonatkoznak a termékekre.
A 2 év szavatosságot tehát a magyar jogszabályok teszik lehetővé.
Termékszavatosság: ezt az új rendelkezést a Polgári Törvénykönyv hozta be és ennek alapján a végfelhasználó közvetlenül a gyártóval szemben is érvényesítheti igényeit, és gyártónak minősül a forgalmazó és az importáló is. A hibát a végfelhasználó a forgalomba hozataltól számítva maximum 2 éven belül jelentheti be, a hiba orvoslására pedig vagy kijavítást, vagy – ha javításra nincs mód – kicserélést lehet alkalmazni. Fontos, hogy termékszavatosságról csak olyan hibáknál lehet beszélni, amelyeknél a hiba már a forgalomba hozatalkor megvolt (ezt nevezzük gyári hibának), és a végfelhasználónak kell bizonyítania, hogy a termék már hibás volt.
Szeretnénk tisztázni tehát egy nagy tévedést: a garancia fogalma jogilag nem létező fogalom.
(A témakörben bővebben, hivatalos forrásból az Innovációs és Technológia Minisztérium honlapján tájékozódhatunk.)
1 év DJI garancia (korlátozott jótállás)
A DJI minden consumer szériás főtermékére 1 év jótállást nyújt. Ez annyit tesz, hogy amennyiben hibás a készülék, de a vásárló nem önhibájából okozott kárt a készülékben a garanciális ügyintézés során a DJI cseréli a teljes készüléket, vagy pedig a hibás alkatrészt.
Érdemes tudni, és nagyon fontos kiemelni, hogy minden garanciális hibából eredő javítást csak a DJI európai szervizközpontja jogosult elvégezni. Ugyanis csak nekik van meg a jogosultságuk a kötelezően felszinkronizálandó repülési log fájlok kiértékeléséhez, így ezekben az esetekben a magyarországi szerviz minden egyéb bevizsgálást mellőzve (kivételes esetekben külön a fogyasztó kérésére a hazai szerviz is előzetes és hozzávetőleges tájékoztatást tud nyújtani) küldi tovább a gépet a német központba. Ennek köszönhetően akár több hetes várakozás is lehetséges, és persze vissza is küldheti a DJI, hogy ők nem találtak hibát benne.
2 év szavatosság
Akár szavatosságra, akár jótállásra „hivatkozik” is a vevő hibás teljesítés esetén, őt az új Ptk. 6:159. § (2) bekezdése rendelkezése alapján négyféle úgynevezett szavatossági jog illeti meg:
· a kijavítás
· a kicserélés
· az árleszállítás
· a vételár-visszatérítési igény (úgynevezett elállás).
Tehát kiemelten fontos, hogy kellékszavatossággal kapcsolatos, valamint a kötelező jótállás hatálya alá tartozó termék esetén felmerülő minőségi kifogás alkalmával is ugyanez a négyféle jogosultság illeti meg a fogyasztót.
Az új Ptk. 6:166. §-a szerint a szavatossági kötelezettség teljesítésével kapcsolatos költségek a kötelezettet – tehát a vállalkozást – terhelik. Kivétel az az eset, ha a dolog meghibásodásában a jogosultat terhelő karbantartási kötelezettség elmulasztása is közrehatott, a szavatossági kötelezettség teljesítésével felmerült költségeket közrehatása arányában a jogosult köteles viselni, ha a dolog karbantartására vonatkozó ismeretekkel rendelkezett, vagy ha a kötelezett e tekintetben tájékoztatási kötelezettségének eleget tett.
Az új Ptk. főszabálya szerint a jogosult kellékszavatossági igénye a teljesítés időpontjától számított egy év alatt évül el. Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén azonban a szavatossági idő hosszabb: a fogyasztó kellékszavatossági igénye a teljesítés időpontjától számított két év alatt évül el.
Lényeges különbség van a bizonyítási kötelezettség terén a két jogintézmény között. A jótállás körében – a jótállás mindkét fajtájának teljes időtartama alatt – a jótállásra kötelezett (az eladó) csak akkor mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után (tehát például a vevő általi nem rendeltetésszerű használat miatt) keletkezett.
Ezzel szemben a szavatosság körében fő szabály szerint a vásárló köteles bizonyítani „igazát”, vagyis azt, hogy a hiba oka már a vásárláskor megvolt a termékben és a hibát nem a vevői rendeltetésellenes használat okozta. Szavatosságnál azonban fontos, a fogyasztói szerződésekre irányadó – és a fő szabály alól kivételt képező – szabály, miszerint a teljesítéstől számított 6 hónapon belül felismert hiba esetén vélelmezni kell (úgy kell tekinteni), hogy a hiba oka már a teljesítés időpontjában is megvolt. Ennek értelmében az első hat hónapban jelentkező kellékhiány miatti felelősség alól az eladó fél csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy az eladáskor a termék hibátlan volt, tehát a hiba oka a teljesítés után, a termék nem rendeltetésszerű használata miatt keletkezett.
Tehát a jótállás teljes időtartama és a szavatossági idő első 6 hónapja alatt egyaránt a kötelezettet (az eladót) terheli a bizonyítás, azaz csak akkor mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett. A DJI termék komponenseinek és az akkumulátor garanciaideje Minden egyes DJI eszköz, legyen az drón, kamera, vagy kamera-, illetve képstabilizátor több egységből áll, és fontos megemlíteni, hogy az egyes egységeknek mind eltérő a garanciaideje. A legfőbb kérdés még általában az akkumulátorokkal kapcsolatos. Jó tudni, hogy a DJI ezekre 6 hónapos jótállást (ha ezalatt az idő alatt 200 töltési ciklusnál kevesebb van benne) és 1 év szavatosságot biztosít. Az egyes komponensek pontos jótállási idejéről a DJI hivatalos After-sales oldalán tájékozódhatunk. Összegezve Míg a DJI készülékek vásárlásától kezdve 1 évig a garanciában a DJI-nak kell bizonyítania, hogy a készülék nem hibás, illetve ha hibás, akkor javítani vagy cserélnie kell, addig a második évben már a fogyasztónak kell bizonyítania, hogy az adott hiba már a vásárláskor is jelen volt.